Επιλογή Σελίδας

Οι ειδικοί του περιοδικού Forbes, ενός εκ των πιο εξειδικευμένων μέσων στα οικονομικά ζητήματα, εξέδωσαν την ετήσια έκθεσή τους για την οικονομική κατάσταση της Φόρμουλα 1, κατατάσσοντας, παράλληλα, τις ομάδες με βάση την οικονομική τους αξία.

Η Φόρμουλα 1 διανύει μία ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα περίοδο. Σίγουρα σε πολλά ζητήματα το άθλημα είναι κάπως βαρετό, αλλά την ίδια ώρα στο εσωτερικό τουσυντελείται μία ιστορική μετάβαση. Στο αγωνιστικό σκέλος η Mercedes συνεχίσει να τρέχει… μόνη της, κατακτώντας το τρίτο συνεχόμενο πρωτάθλημα, ενώ σε αυτά τα τρία χρόνια μόνο τέσσερις ομάδες έχουν βρεθεί στην πρώτη τριάδα της βαθμολογίας των κατασκευαστών. Η έλλειψη μεγάλου ανταγωνισμού σε επίπεδο ομάδων και οι αλλαγές στους κανονισμούς και τα μονοθέσια, είναι οι βασικοί λόγοι που το ενδιαφέρον έχει μειωθεί αισθητά. Ως συνέπεια η παγκόσμια τηλεθέαση έχει μειωθεί κατά 33% τα τελευταία οκτω χρόνια, ενώ ελάχιστοι νέοι εμπορικοί συνεργάτες αποφασίζουν να επενδύσουν χορηγικά στο σπορ.

Την ίδια στιγμή, όμως, το πρωτάθλημα των οδηγών κρίθηκε στην τελευταία κούρσα, με τον Νίκο Ρόσμπεργκ να κατακτά τον πρώτο του τίτλο παίρνοντας τα σκήπτρα από τον Λιούις Χάμιλτον. Παράλληλα, η πιο καινούργια ομάδα, η Haas F1, που αποτελεί το πρώτο αμερικανικό πρότζεκτ στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού εδώ και δεκαετίες, μπήκε «με το δεξί», παίρνοντας την 8η θέση. Η πιο σημαντική φετινή είδηση, όμως, δεν προέρχεται από κάποιον πιλότο ή ομάδα αλλά από το ίδιο το πρωτάθλημα, το οποίο άλλαξε χέρια μετά από πολλά χρόνια φημολογίας, με την εταιρεία κολοσσό των μίντια Liberty να αποκτά τον έλεγχο σε ένα deal που ανεβάζει την αξία της Φόρμουλα 1 ως οργανισμό στα 8 δισ. δολάρια.

Οι συντάκτες του Forbes εκτιμούν πως η οικονομική αξία των ομάδων της F1 έχει μείνει στάσιμη, αν και συμφωνούν πως η επένδυση της Liberty θα προσφέρει ώθηση σε άθλημα και ομάδες, σε μακροχρόνιο επίπεδο. Ο μέσος όρος της αξίας των ομάδων υπολογίζεται από το Forbes, στα 446 εκατ. δολ. ποσό που σηματοδοτεί μικρή άνοδο σε σχέση με την περσινή αξιολόγηση. Οι οικονομικές αξίες που θα σας παραθέσουμε βασίζονται στους ισολογισμούς του 2015, για αυτό και δεν έχει υπάρξει υπολογισμός για την Haas.

Η Ferrari μπορεί να μην κερδίζει τα Γκραν Πρι και τους τίτλους αλλά είναι με τεράστια διαφορά η πλουσιότερη και πιο εμπορική ομάδα, με την αξία της να βρίσκεται λίγο πάνω από τα 1,3 δισ. δολ. Πάρα πολύ πιο πίσω από την ιταλική ομάδα βλέπουμε να γίνεται μάχη για τη 2η θέση, ανάμεσα στις Mercedes (685 εκατ.), McLaren (655 εκατ.)και Red Bull (630 εκατ). Η εκτίμηση είναι πως η Mercedes θα ανοίξει τη διαφορά, αφού συνεχίσει να κυριαρχεί άρα και να καρπώνεται μεγαλύτερα χρηματικά έπαθλα.

Τα έσοδα από τους χορηγούς παραμένουν ο βασικός «αιμοδότης» του σπορ, με τις ομάδες να καρπώνονται συνολικά 2 δισ. δολ. από τις δεκάδες εταιρείες που θέλουν να συνδυάζουν το όνομά τους με τη Φόρμουλα 1. Τα έσοδα της Φόρμουλα 1 ως οργανισμός (τηλεοπτικά, τέλη φιλοξενίας Γραν Πρι, γενικές χορηγίες, κλπ) έμειναν περίπου στο ίδιο επίπεδο, με τις ομάδες τελικά να μοιράζονται 904 εκατ. δολ (+5% από πέρυσι) με τη μορφή χρηματικών επάθλων.

Διαβάζοντας κανείς όλα τα ποσά που σας έχουμε αναφέρει μέχρι στιγμής, θα συμπεράνει πως η ενασχόληση με τη Φόρμουλα 1 είναι ιδιαιτέρως επικερδής. Αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση, αφού τα έξοδα είναι τόσο μεγάλα που αν μία ομάδα έχει ίσα έσοδα με δαπάνες θεωρείται επιτυχημένη. Μόνο τέσσερις ομάδες κατάφεραν το 2015 να είναι κερδοφόρες. Η αλήθεια είναι, όμως, πως οι ομάδες της F1 δε στοχεύουν στα κέρδη. Οι μητρικές τους εταιρείες (συνήθως αυτοκινητοβιομηχανίες)βλέπουν τη Φόρμουλα 1 ως το καλύτερο μέσο διαφήμισης, οπότε δεν ενοχλούνται από την οικονομική ζημία, αν λάβουν ως αντάλλαγμα πολύτιμη προβολή.

Αναλυτικά η οικονομική αξιολόγηση του Forbes για τις ομάδες της F1 (τα ποσά σε εκατ. δολ. )

ΟΜΑΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΖΙΡΟΣ (2015) ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ (2015) 
Ferrari 1.325 455 7
Mercedes 685 315 -50
McLaren 655 275 7
Red Bull Racing 630 265 2
Williams 400 150 -6
Force India 220 95 -28
Toro Rosso 185 148 4
Renault 175 115 -50
Sauber 110 89 -18
Manor 75 58 -1

Πηγή: Sport and Business

Pin It on Pinterest

Shares
Share This