Επιλογή Σελίδας

Του Σωτήρη Μήλιου

Λέγεται Champions League, το ραντεβού των αστέρων του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Κανονικά θα έπρεπε να λέγεται Money League, καθώς τα τεράστια ποσά με τα οποία επιβραβεύει η ΟΥΕΦΑ τις 32 ομάδες που θα κατορθώσουν να μπουκάρουν στην φάση των ομίλων, εξασφαλίζει την οικονομική τους υπεροχή έναντι των διωκτών του, ειδικά σε μικρομεσαίες ποδοσφαιρικές αγορές, όπως η ελληνική.

Ο Ολυμπιακός δίνει το βράδυ της Τρίτης στην Ριέκα το παιχνίδι της χρονιάς, ότι κι αν γίνει στο υπόλοιπο της σεζόν. Διότι ένα πιθανό λάθος στις όχθες της Αδριατικής ισοδυναμεί με οικονομική καταστροφή. Δεν διορθώνεται.

Η ρεβάνς στο στάδιο «Rujevica» μπορεί χοντρικά να βαφτιστεί ως το παιχνίδι των 35 εκατομμυρίων ευρώ. Μπορεί να είναι και περισσότερα. Αυτό είναι το αντίτιμο της πρόκρισης για τον Ολυμπιακό, ο οποίος «πόνεσε» πολύ οικονομικά από την περσινή του απουσία από τους ομίλους του Champions League, από τους οποίους είχε καταφέρει να συγκεντρώσει (με βάση τους επίσημους ισολογισμούς του και τα στοιχεία της ΟΥΕΦΑ) το ποσό των 141.254.000 ευρώ από την συνεχή του παρουσία από το 2011 ως το 2016.

Τα 29 εκατομμύρια που παίρνει με το… καλημέρα

Η ΟΥΕΦΑ φροντίζει σε τακτά χρονικά διαστήματα να δίνει γενναίες αυξήσεις στα μπόνους των ομάδων που συμμετέχουν στην φάση των ομίλων. Αυτοί που φέρνουν χρήματα, πρέπει δικαιολογημένα να παίρνουν ένα μεγάλο μέρος τους, πίσω. Έτσι λοιπόν το δεδομένο μπόνους εισόδου στους ομίλους για την σεζόν 2017-18 είναι 12,7 εκατομμύρια ευρώ, που αντιστοιχούν σε κάθε έναν από τους 32 συλλόγους.

Το μεγαλύτερο ωστόσο έσοδο του Ολυμπιακού από όλη αυτή την διαδικασία είναι άλλο και  λέγεται market pool. Τι είναι αυτό; Με απλά λόγια πρόκειται για την αναλογική αξία της τηλεοπτικής αγοράς κάθε χώρας των συλλόγων που λαμβάνουν μέρος στο Champions League.

Το γεγονός ότι μετά τον αποκλεισμό της ΑΕΚ από την ΤΣΣΚΑ ο Ολυμπιακός θα είναι ο μοναδικός εκπρόσωπος της Ελλάδας στους ομίλους (αν προκριθεί βέβαια) σημαίνει ότι θα καρπωθεί όλο το ποσό που αντιστοιχεί στο market pool της Ελλάδας, το οποίο την σεζόν 2015-16 έφτασε στο ποσό ρεκόρ των 16.134.000.

Με άλλα λόγια, σε περίπτωση αποκλεισμού της Ριέκα οι «ερυθρόλευκοι» ξεκινάνε με δεδομένα τα 29 εκατομμύρια ευρώ και συνεχίζουν να προσθέσουν κουκιά στο ταμείο τους.

Χρυσάφι ο κάθε βαθμός

Τα μπόνους βαθμών στους ομίλους έμειναν αναλλοίωτα και φέτος, κάτι που σημαίνει ότι η νίκη δίνει 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ενώ η ισοπαλία πριμοδοτείται με 500.000 ευρώ. Αν σκεφτεί κανείς ότι στις τελευταίες του 5 παρουσίες σε ομίλους Champions League, ο Ολυμπιακός συγκέντρωσε κατά μέσο όρο 9 βαθμούς, τότε μιλάμε για ένα έσοδο που μπορεί να κυμανθεί από 3 έως 5 εκατομμύρια ευρώ, ανάλογα με την βαθμολογική συγκομιδή.

Αν μάλιστα ο Ολυμπιακός καταφέρει και προκριθεί στους «16» της διοργάνωσης, τότε η ΟΥΕΦΑ τον πριμοδοτεί με άλλα 6 εκατομμύρια, δίχως να υπολογίζονται τα έσοδα από τα εισιτήρια ή τα χορηγικά μπόνους.

Στην εξίσωση δεν μπαίνουν τα έσοδα από τα σχεδόν τρία δεδομένα sold-out στα τρία παιχνίδια των ομίλων κι αυτό γιατί ένα μεγάλο μέρος αυτών είναι εισιτήρια διαρκείας (φέτος υπολογίζονται στα 17.000), ούτε φυσικά τα έσοδα από τις εμπορικές χρήσεις του γηπέδου τις ημέρες των αγώνων που είναι τρομακτικά αυξημένα σε σχέση με ένα κοινό ματς.

Τα κρυφά έσοδα

Εκτός όμως από τα φανερά έσοδα υπάρχουν και ορισμένα κρυφά.

Πως μπορεί να αποτιμήσει κανείς χειροπιαστά την χρηματιστηριακή αξία ενός συλλόγου, που απογειώνεται από την παρουσία στο ραντεβού των μεγάλων;

Πως μπορεί να αποτιμήσει κανείς την επικοινωνιακή εκτόξευση του ονόματος μιας ομάδας, με δεδομένη την παγκόσμια απήχηση της διοργάνωσης;

Πως μπορεί να αποτιμήσει το πόσο πιο ελκυστική γίνεται στα μάτια παικτών, προπονητών, ατζέντηδων, αλλά και ουδέτερων παρατηρητών σε κάθε μήκος και πλάτος της γης;

Όλα αυτά τα κρυφά έσοδα είναι που αυξάνουν την εμπορική εικόνα ενός συλλόγου και μπορούν να φέρουν στο μέλλον, νέες χορηγικές συμφωνίες με καλύτερους οικονομικούς όρους, αυξημένα έσοδα από διαρκείας τις επόμενες χρονιές, αλλά και αύξηση της χρηματιστηριακής αξίας των παικτών του συνεπάγεται με πιο ακριβές πωλήσεις και κατ’ επέκταση ακόμα περισσότερα κέρδη.

Χαώδης η διαφορά με το Europa League

Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν, η ρεβάνς απέναντι στην Ριέκα είναι το παιχνίδι της χρονιάς για τον Ολυμπιακό. Όχι γιατί αν αποκλειστεί θα καταρρεύσει οικονομικά, αλλά γιατί η διαφορά ανάμεσα στους ομίλους του Champions League, με αυτούς του Europa League (στους οποίους θα αγωνιστούν οι «ερυθρόλευκοι» αν αποκλειστούν από την Ριέκα) είναι χαωτική.

Εκεί, το μπόνους συμμετοχής από τα 12,7 εκατομμύρια ευρώ, πέφτει μόλις στα 2,6! Εκεί, το market pool από τα 16 εκατομμύρια ευρώ πέφτει περίπου στο 1,5, αφού ο Ολυμπιακός θα το μοιραστεί με όσες ελληνικές ομάδες μπουν στους ομίλους! Εκεί η νίκη δεν κοστολογείται πια 1,5 εκατομμύρια, αλλά μόλις 360.000 ευρώ.

Ας μην το πάμε πολύ μακριά. Από το 2011 ως το 2016 με τις 5 σερί παρουσίες του Ολυμπιακού στους ομίλους του Champions League, ο Ολυμπιακός έβαλε στα ταμεία του 141.254.000 ευρώ, στην χειρότερη του χρονιά δεν έπεσε ποτέ ετησίως κάτω από τα 24.439.000, ενώ απογειώθηκε στα 34.033.000 ευρώ την σεζόν 2015-16 (μαζί με αυτά της συμμετοχής στο Europa League της ίδιας σεζόν) που αποτελούν απόλυτο ρεκόρ εσόδων από την ΟΥΕΦΑ για οποιαδήποτε ελληνική ομάδα.

Αναλυτικά τα έσοδα του Ολυμπιακού από το Champions League την πενταετία 2011-2016 έχουν ως εξής

ΣΕΖΟΝ ΜΠΟΝΟΥΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΜΠΟΝΟΥΣΒΑΘΜΩΝ ΜΠΟΝΟΥΣΠΡΟΚΡΙΣΗΣ ΜΑΡΚΕΤΠΟΥΛ ΣΥΝΟΛΟ
2011-12 7.200.000 2.400.000 0 16.071.000 25.671.000
2012-13 8.600.000 3.000.000 0 12.288.000 23.888.000
2013-14 8.600.000 3.500.000 3.500.000 13.250.000 28.850.000
2014-15 8.600.000 3.000.000 0 14.653.000 26.253.000
2015-16 12.000.000 4.824.000 0 16.134.000 32.958.000
ΣΥΝΟΛΑ 45.000.000 16.724.000 3.500.000 72.396.000 141.254.000

Πηγή: Sport DNA

Pin It on Pinterest

Shares
Share This